نکات ایمنی کار با چکش ها | تمام نکات ایمنی که در هنگام کار با چکش باید بدانید

نکات ایمنی کار با چکش ها | تمام نکات ایمنی که در هنگام کار با چکش باید بدانید
چکیده این مطلب : انتشار : 1400/10/26 0 نظر

چکش ها ابزاری هستند که از شامل یک سر فلزی و یک دسته صاف چوبی می باشند. این ابزار در مشاغل مختلفی مانند نجاری و آهنگری به کار می ‌رود. برای شکستن اشیا نیز از آن استفاده می کنند. بنابراین توصیه می کنیم که نکات ایمنی کار با چکش ها را به طور کامل فرا بگیرید.

به طور کلی چکش ها ابزاری می باشند که از یک سر فلزی و یک دسته صاف چوبی یا فلزی تشکیل شده اند. معمولا این ابزار در مشاغل مختلفی از جمله نجاری و آهنگری به کار می ‌رود. البته برای شکستن اشیا نیز از آن استفاده می کنند. بنابراین پیشنهاد می کنیم که نکات ایمنی کار با چکش ها را به طور کامل یاد بگیرید. انواع مختلفی از چکش ها وجود دارند که از طریق انرژی برق یا انرژی بادی کار می کنند. در واقع طراحی و ساخت انواع چکش ها برای کاربرد های گوناگونی صورت می پذیرد. از این رو، شما باید با توجه به نیاز خود از بین مدل ها و اشکال مختلف، مناسب ترین نوع را انتخاب نمایید. بعضی از چکش ها از سر آهنی برخوردارند و برخی نیز دارای سر پلاستیکی هستند. 

یک مدل از چکش

 


راهنمای خرید ساعت اندیکاتور

 


چه الزامات ایمنی در هنگام کار با چکش ها باید رعایت گردد؟

اصولا چکش های آهنی جهت انجام کارهایی مانند قطعه سازی، صافکاری و فرو نمودن میخ در انواع سطح ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند. چکش های پلاستیکی نیز برای جا انداختن قطعات مختلف و عملیات ‌های دیگر مهندسی به کار برده می شوند که در تمامی آنها رعایت نکات ایمنی کار با چکش ها بسیار حائز اهمیت می باشد و باید مد نظر قرار گیرد:

●  استفاده از عینکی دارای حاشیه محافظ جهت محافظت از چشم ها

●  عدم استفاده از چکش ها برای ضربه زدن به چکشی دیگر

●  اطمینان حاصل نمودن از وزن مناسب چکش با توجه به پروژه مورد نظر

●  عدم رنگ آمیزی دسته چکش

●  پایین آوردن چکش ها به صورت عمودی جهت اجرای درست کار

  تعویض دسته چکش در صورت شکستگی و تو رفتگی آن

  استفاده از دستکش مناسب


با اینکه چکش ابزار بسیار ساده ای تلقی می‌ گردد، ولی ممکن است که آسیب جدی به دست و انگشتان وارد نماید. همانطور که می دانید، افراد زیادی هنگام کار با چکش صدمه جدی می ‌بینند. بر این اساس، می خواهیم شما را با یک سری موارد ساده و مهم آشنا نماییم تا با رعایت آنها امنیت لازم را داشته باشید.

از آنجایی که انواع چکش ها برای کارهای مختلف ساخته شده ‌اند، لذا سعی کنید از چکش مناسبی برای کار خود بهره بگیرید. مثلا برای کار با فلز و همچنین ایجاد ابزار بر روی آن، چکش سرکروی بهترین گزینه می باشد. از چکش دوشاخ و مهندسی نیز برای کارهای مربوط به چوب و نجاری استفاده می شود. جهت عملیات تخریب و کارهای ساختمانی هم چکش های سنگین و پتک ها کاربرد دارند.

نکات ایمنی کار با چکش ها

 


کولیس دیجیتالی  

 


ارائه مواردی مهم مربوط به نکات ایمنی کار با چکش ها

- نقطه اتصال دسته و سر چکش از اهمیت بالایی برخوردار می باشند که باید به آن دقت نمود. همچنین چک نمودن دسته چکش و مطمئن شدن از عدم وجود ترک خوردگی و شکستگی نیز بسیار مهم است. یعنی فقط در صورتی که دسته چکش سالم بود، از آن استفاده کنید تا حادثه بدی رخ ندهد.

2- حواستان باشد که چکش را حتما از قسمت پایین دسته، در دست خود بگیرید. نه از بخش میانی آن. درست است که با این کار به انرژی بیشتری جهت نگه داشتن این ابزار نیاز است، اما پس از مدت زمان کوتاهی به آن عادت می‌ کنید و متوجه می ‌شوید که این روش امنیت بیشتری دارد. برای این منظور کافی است که کمی تمرین کنید.

3- برای جلوگیری از پرت نشدن چکش از دست و همچنین کنترل بیشتر بر روی ابزار، باید از قسمتی که به عنوان دستگیره چکش است، آن را در دست بگیرید.

4- فقط به صورت مستقیم و با سر چکش ضربه به وارد کنید و از ضربه زدن با گوشه ها و یا دسته آن بپرهیزید.

5- کمک گرفتن از بازو ها و آرنج ها در استفاده از چکش امری ضروری تلقی می گردد. لازم به ذکر است، همان گونه که سفت نگه داشتن چکش با دست بسیار با اهمیت است، بهره‌ گیری از تمامی توان آرنج و بازو نیز اهمیت زیادی دارد که باید مد نظر خود قرار دهید. البته بهتر است که مچ دستتان صاف باشد تا زیاد به بازوها فشار وارد نشود.
6- سعی کنید که بر روی سطوح سخت اقدام به چکش زنی کنید. زیرا انجام این کار بر روی سطح های نرم مانند فرش، انرژی بیشتری از شما می ‌گیرد و زود خسته می شوید.

7- به صورت طبیعی با چکش ضربه وارد نمایید. یعنی حالت طبیعی بدن خود را حفظ کنید. افراد مبتدی معمولا کمر خود را کمی خم می کنند.

8- خلوت بودن فضای کار پیش از استفاده از چکش ها بسیار حائز اهمیت می باشد. برای ضربه وارد نمودن، اطمینان حاصل کنید که کسی یا چیزی در اطراف شما نباشد تا مجبور نشوید دست خود را خم کنید.

حرف آخر در رابطه با نکات ایمنی کار با چکش ها

باید بدانید که با تمرین و آزمون و خطا می توانید مهارت چکش کاری را فرا بگیرید و به مرور زمان نیز مهارت خود را بیشتر کنید. با رعایت تمامی نکات ایمنی کار با چکش ها که در بالا بیان نمودیم، شما می توانید به نحو مطلوبی و بدون بروز حادثه از این ابزار کاربردی نهایت استفاده را ببرید.

 


فرق پیکور با هیلتی در چیست

 


 

نظرات

به این مطلب امتیاز دهید

تعداد کل امتیازات این مطلب 0

آخرین محصولات

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه می توانید از جدیدترین محصولات و تخفیف ها در ایمیل خود با خبر شوید...